RODBEHANDLING

En rodbehandling kan være nødvendig for at fjerne en beskadiget, betændt eller død tandnerve. Hos Tandlægerne Tehrani Schmidt udfører vi altid rodbehandlinger smertefrit og med den nyeste viden og det bedste udstyr. Rodbehandling udføres når en tandnerve har taget så meget skade, at det er nødvendigt at fjerne nerven ved udrensning i tandens rodkanaler. Årsagen kan f.eks. være et dybt hul i tanden/caries, et traume/hårdt slag mod tanden eller fraktur af tanden. Der er flere faktorer, der er afgørende for succesraten ved rodbehandlinger. Fordi det i første omgang er bakterier og deres affaldsprodukter, der har generet nerven og med tiden ødelagt denne, er det også afgørende at eliminere den dårlige bakterieflora i tandens nervevæv. Derfor udrenses tanden både mekanisk og kemisk for inficeret nervevæv. Den mekaniske fjernelse består i at man med små fine file renser hulrummet, hvori den ødelagte nerve ligger. Den kemiske rensning beror på brug af diverse skyllevæsker, der både opløser og skyller debris væk og samtidigt dræber bakterierne.

I forbindelse med rodbehandling lægges der en lille gummimembran tæt rundt om tanden for at arbejdsfeltet er sterilt. Når tanden er renset for inficeret nervevæv fyldes de nu tomme rodkanaler op med et særligt gummilignende materiale ved navn guttaperka. Der lægges derefter en fyldning i tanden. Efter endt rodbehandling vil tanden være uden nervevæv og ofte mangler der en del sund tandsubstans. Desuden bliver tanden mere porøs fordi der ikke er samme forsyning til tandens væv som tidligere. Nogle gange bliver den endelige løsning den først ilagte fyldning, men oftest er det anbefalelsesværdigt at påsætte en krone på tanden. Især hvis det drejer sig om en kindtand med stort tyggetryk. I modsætning til fyldningen, der blot udfylder et rum, hvor der tidligere var tandsubstans, omslutter en krone hele tanden. Dette er en meget mere stabil løsning og tanden vil være meget mere beskyttet mod at knække/frakturere.

I særlige tilfælde kan der også være brug for en såkaldt rodspidsoperation, hvis en tand i forvejen har en restaurering som kan gøre det svært at rense tanden. Du kan læse mere om rodspidsoperationer på denne side.