MUSIK UNDER BEHANDLING

Musik under behandling har gennem flere studier vist at have en mærkbar positiv effekt i forbindelse med behandling af angst og fobier. Vi har altid adgang til musik på klinikken og du må gerne bestemme playlisten! Nyere studier viser at det er meget individuelt, hvilken slags musik vi hver især finder beroligende og smertelindrende.

Musik kan for ét menneske være opløftende eller beroligende, mens det for et andet kan virke modsatrettet. Derfor er det vigtigt at man bruger musikken konstruktivt og bevidst med det formål at den skal arbejde for at gøre eksempelvis tandlægebesøget så behageligt som muligt. Så vælg den musik, som du bliver allermest glad og afslappet af og nyder at lytte til.

Musikken aktiverer forskellige dele af hjernen, hvorved der frisættes naturligt gavnlige stoffer, som dopamin, der er med til at modulere opfattelsen af smerte og ubehag samt ændre den forventning vi har til en evt. potentiel smerte. Hvis forventningen til ubehag er mindre, så viser det sig at det egentlige ubehag også er mærkbart mindre. Musikken kan aktivere en del af hjernens belønningssystem og kan således være en vigtig medspiller på linie med bedøvelse. Vi bruger al den tid, der skal til, for at du føler dig tilpas. Det er dig, der styrer hele forløbet og vi foretager os kun de ting, som vi fællesskab har besluttet og som du er blevet informeret om. For yderligere information omkring samspillet mellem hjerne og musik, besøg evt. Center for Music in the Brain, Aarhus Universitet.

tandlægerne tehrani schmidt, tandlæge, aarhus c